Return to site

بیماری نشیمنگاه چیست

بیماری نشیمنگاه

نشیمنگاه کجاست؟ مقعد بخشی از دستگاه گوارش است که از کانال ماهیچه‌ ای لگن و مقعد باسطه عبور می ‌کند. این آخرین بخشی است که مدفوع از بدن بیرون می ‌ریزد. در بزرگسالان مقعد ۴ تا ۵ سانتی متر طول دارد. نیمه پایینی کانال مقعد، انتهایی حساس عصبی دارد.

احتمالا شما هم از آن دسته افراد هستید که اگر با بیماری های مقعدی روبه رو شوید از مراجعه به دکتر خجالت می کشید. بسیاری از بیمارهای مقعدی در ابتدا به صورت خفیف ظاهر می شوند و رفته رفته به مراحل حادی می رسند.

پس در مراحل ابتدایی باید جلوی آنها را بگیرید و جای هیچ خجالت و نگرانی نیست. اگر پیشگیری ها و درمان های اولیه را انجام ندهید با درمان های سختی روبه رو خواهید شد که می تواند مشکلات زیادی را برای شما ایجاد کند.

انواع بیماری های مقعدی

شقاق مقعدی یک شیار مقعدی است که شیار آنورکتال نیز نامیده می‌ شود، این شکاف خطی یا پاره در آستر کانال تحتانی آنال ایجاد می شود. اغلب شقاق های مقعد زمانی اتفاق می‌ افتد که یک مدفوع بزرگ و سفت به مقعد راه پیدا می کند. کمتر شقاق مقعدی به دلیل اسهال طولانی، بیماری التهابی روده یا بیماری‌ های مقاربتی که ناحیه آنورکتال را درگیر می‌ کند، گسترش می‌ یابد. شقاق مقعدی حاد معمولا سطحی و کم‌ عمق است، اما شقاق مقعدی مزمن (طولانی‌ مدت) ممکن است از طریق anoderm تا سطح ماهیچه زیرین را شامل شود.

در رگ ‌های خونی نیز آستر وجود دارد و در قسمت میانی آن غدد کوچک مقعدی وجود دارد. در این نوشته چهار اختلال و بیماری نشیمنگاه را توصیف می کنیم که باعث درد مقعدی می ‌شوند.

آبسه مقعدی نیز از انواع بیماری های مقعدی است که یک مجموعه متورم و دردناک از چرک در اطراف مقعد است. اغلب آبسه‌ ها با مشکلات بهداشتی دیگر مرتبط نیستند و به دلایلی به صورت خودبه خودی بروز می‌ کنند. آن‌ ها از یک غده مقعدی کوچک منشا می‌ گیرند که باعث ایجاد یک محل عفونت زیر پوست می‌ شود.

در ایالات‌متحده بیش از نیمی از کل آبسه‌ های مقعدی در سنین بین ۲۰ تا ۴۰ سالگی رخ می‌ دهد و مردان بیشتر از زنان تحت‌ تاثیر قرار می‌ گیرند. بیشتر آبسه‌ ها در نزدیکی دهانه مقعد قرار دارند اما به ندرت ممکن است در مجرای مقعد، نزدیک به اندام‌ های تحتانی یا ارگان‌ های لگنی نیز رخ دهند.

فیستول مقعدی یک تونل باریک و غیر طبیعی است که بقایای یک آبسه قدیمی مقعد باعث آن می شود. قسمت میانی کانال، مقعد را به سطح پوست متصل می‌کند. بعد از یک آبسه مقعدی، یک فیستول مقعدی حداقل نیمی از کل آن را به خود اختصاص می‌ دهد.

گاهی اوقات باز شدن فیستول در سطح پوست باعث ترشح چرک یا مایع خونی می‌ شود. در موارد دیگر، باز شدن فیستول موقتا بسته می‌ شود و باعث می‌ شود که آبسه مقعد قدیمی دوباره به عنوان یک جیب دردناک چرک در بیاید.

هموروئید یا بواسیر معمولا باعث ایجاد درد می‌ شود. با این حال، زمانی وجود دارد که رگ‌ های خونی در یک بواسیر کوچک در لبه مقعد می‌ تواند لخته شود و باعث دردهای بیشتری در ناحیه مقعد شود.

این لخته یا ترومبوز ممکن است توسط یک دوره یبوست ایجاد شود. وقتی ترومبوز رخ می‌ دهد، بواسیر خارجی متورم، سخت، و دردناک می‌ شود و گاهی با ترشح خون همراه است.

بیماریهای مقعدی در زنان

متداول ترین بیماریهای مقعدی در زنان را می توان در موارد زیر مشاهده کرد:

۱-هموروئید ترومبوزه ( هموروئید خارجی)

۲-هموروئید داخلی ( بواسیر )

۳-شقاق یا فیشر

۴-سینوس مویی یا کیست پیلونیدال

۵-آبسه مقعدی

۶-یبوست یا خشکی مزاج

۷-کولیت روده

۸-زگیل تناسلی

بواسیر در زنان رایج ترین بیماری مقعدی است در واقع نیمی از ااشخاص تا سن پنجاه سالگی، بواسیر را تجربه می ‏کنند. بواسیر رگ های خونی در ناحیه مقعدی است که به هر دلیلی مثل فشار بیش از اندازه به پایین راست روده و ناحیه مقعدی وارد می شود، ایجاد می گردد. در این حالت به صورت غیرطبیعی این رگ های خونی دچار تورم بسیار دردناک می شوند.

خارش داخل و اطراف مقعد در زنان بیماری مقعدی دیگری است که شایع می باشد. این بیماری هم بچه ها و هم بزرگ ترها را درگیر می‏ کند. کلا نشانه های آن با مراعات بهداشت شخصی کاهش می یابد. در موارد حاد احتمال دارد که بیمار از درمان دارویی نیز برای کاهش درد کمک بگیرد.

شقاق‏ ها یا فیشر پارگی‏ های کوچکی در کانال مقعدی می باشند. این پارگی ها عمدتا در زمان عبور مدفوع سخت یا بزرگ بر روی بافت مقعدی پدید می آید. فیشر های مقعدی در زنان نیز خیلی متداول است و غالبا بدون درمان ویژه ای التیام پیدا می کند. در برخی از بیمارها، هنگامی که فیشرها التیام پیدا نکنند این وضعیت مزمن می ‏شود.

بیماری آبسه مقعدی که به شکاف های عفونی و پر از چرک نزدیک مقعد گفته می شود در زنان نیز شایع است. این بیماری به خاطر صدمه زدن به غدد مترشحه درون مقعد به علت عبور مدفوع سفت یا مدفوع اسهال ایجاد می شود که این غدد را عفونی می کنند و باعث پدید آمدن آبسه مقعدی می شوند.

بهترین دکتر بیماریهای مقعدی

احتمالا شما هم از آن دسته افراد هستید که اگر با بیماری های مقعدی روبه رو شوید از مراجعه به دکتر خجالت می کشید. بسیاری از بیمارهای مقعدی در ابتدا به صورت خفیف ظاهر می شوند و رفته رفته به مراحل حادی می رسند.

پس در مراحل ابتدایی باید جلوی آنها را بگیرید و جای هیچ خجالت و نگرانی نیست. اگر پیشگیری ها و درمان های اولیه را انجام ندهید با درمان های سختی روبه رو خواهید شد که می تواند مشکلات زیادی را برای شما ایجاد کند.

بسیاری از افراد که به بیماری های مقعدی مبتلا می شوند نوع بیماری خودشان را نمی دانند و با تخصص های مختلف رشته پزشکی در این زمینه آشنایی ندارند و نمی دانند بهترین دکتر بیمارهای مقعدی را چگونه باید پیدا کنند و به کدام پزشک باید مراجعه کنند! شما باید دکتری را پیدا کنید که با تخصص کافی را در زمینه بیمارهای مقعدی و گوارشی داشته باشد.

بهترین دکتر بیماریهای مقعدی را می توانید با یک جستجوی ساده در اینترنت پیدا کنید و تا بیماری شما حادتر نشده به او مراجعه کنید تا معاینه و بررسی کاملی از وضعیت بیماری شما انجام شود.

درمان بیماریهای مقعدی

کسانی که به بیماریهای مقعدی در مراحل مختلف آنها مبتلا می باشند با مراجعه به یک پزشک متخصص در این زمینه معاینه می شوند. در مرحله اول با کمک درمان دارویی و رعایت برنامه غذایی اصولی می توان بسیاری از این مشکلات را برطرف کرد.

ولی اگر بیماری به مرحله شدیدتری رسیده باشد داروها و رژیم غذایی کمکی به بیمار نخواهد کرد. در این مرحله نیاز به روش های جراحی است. گفتنی است که در برخی از مواقع بیماری های مقعدی مثلا بواسیر در مرحله یک و دو هستند ولی خونریزی شدیدی دارند که در این زمان ها نیز نیاز به استفاده از روش های جراحی برای درمان بیماریهای مقعدی است.

در باره بیماری شقاق نیز بسیاری از بیمارها در شش ماهه نخست به پزشک مراجعه می کنند که بیشتر این موارد شقاق حاد دانسته می شود و معمولا با درمان نگهدارنده کاملا درمان می شود ولی اگر از این حد گذشته باشد باید با عمل جراحی نسبت به درمان اقدام کرد.

جراحی به دو صورت با لیزر و بدون لیزر انجام می‌ شود که گاهی اوقات احتمال دارد از هر دو روش استفاده شود. بهترین حالت درمان بیمارهای مقعدی استفاده از هر دو نوع جراحی (‌لیزر و بدون لیزر) است.

در جراحی بدون لیزر ناحیه موردنظر با تیغ بریده شده و کارهای پزشکی لازم توسط جراح انجام و بعد بخیه زده و پانسمان می‌ شود. ولی در جراحی با لیزر برش با اشعه لیزر صورت می گیرد.

فوق تخصص بیماریهای مقعدی

فوق تخصص بیمارهای مقعدی می تواند در بهترین زمان تشخیص درستی از بیماری شما به دست بدهد. اگر بیماری های مقعدی در زمان مناسب خود تشخیص داده شود می توان با راه های غیرجراحی نسبت به درمان آنها اقدام کرد. معاینه و تشخیص اصولی فقط از دست یک پزشک فوق تخصص بیماریهای مقعدی برمی آید.

در بسیاری از موارد با کمک رژیم غذایی مناسبی که دارای فیبر زیاد و مواد ملین دار باشد می توان مدفوع را نرم کرد تا دفع آن آسان تر صورت گیرد. در کنار آن می توان از مسکن ها برای آرام کردن درد و پیشگیری از اسپاسم بیشتر دردناک مقعد و همچنین نشستن در لگن یا وان آب گرم چند بار در روز و کمک از پماد های موضعی بیماری را در مراحل ابتدایی درمان استفاده کرد.

در مواردی که با کارهای بالا درد و علائم بیماری از بین نرفت، باید به یک فوق تخصص بیمارهای مقعدی مراجعه شود تا معاینه و بررسی کامل انجام شود و علت های کمتر متداول و ناشناخته را تشخیص داده و اگر نیاز باشد با روش های جراحی نسبت به مداوای بیماری اقدام شود.